Радіальні та діагональні шини

Автомобільні шини відіграють значну роль у забезпеченні безпечного та комфортного руху. Склад гумової суміші, малюнок протектора, вантажопідйомність, швидкісний індекс, типорозмір та інші фактори є різними у кожного комплекту. І якщо у минулому люди часто купували все, що було доступно, не звертаючи уваги на каркас шин, то сьогодні ситуація суттєво змінилася. Зараз на ринку існує два основних види гуми відповідно до типу каркасу – радіальні та діагональні шини. У нашій статті ми детально поговоримо про те, у чому різниця між ними.

Відмінності діагональних та радіальних шин

Діагональні та радіальні шини розрізняються, перш за все, типом намотування корду та призначенням. Корд – це найважливіша частина покришки, жорсткі волокна, що "утримують" автошину і надають їй потрібні показники жорсткості і зносостійкості. Конструкція діагональних покришок дозволяє використовувати їх у складних умовах, таких як переміщення суворим бездоріжжям або у сільському господарстві на спеціалізованій автотехніці. Радіальні шини, у свою чергу, широко використовуються на легкових та вантажних авто, а також на мотоциклах. Далі ми докладно розглянемо кожен із різновидів.

Що таке діагональні шини

Діагональні шини – це тип автогуми, в якій навивка корду йде від борту до борту по діагональних лініях. Для отримання такої конфігурації необхідно, щоб доріжки у двох сусідніх шарах каркаса перетиналися між собою у двох суміжних каркасних шарах. Відповідно, кількість шарів має бути парною: 2, 4, 6 або 8.

Плюси та мінуси діагональних шин

Серед переваг таких покришок необхідно перерахувати наступне:

  • Легкість ремонту та дешевизна. Простота конструкції робить такі покришки легкими у ремонті. У разі пошкодження або проколу, відремонтувати діагональну шину можна буде без особливих зусиль і витрат. Це економічно вигідно, тому що не потрібна заміна всієї шини, а достатньо лише відремонтувати пошкоджену ділянку;
  • Адаптованість до важких умов експлуатації. Діагональні шини розроблені спеціально для переміщення по пересіченій місцевості та витримують значне навантаження. Саме тому їх широко використовують на комерційній техніці, такій як вантажівки та сільськогосподарські машини. Вони забезпечують надійний контакт із ґрунтом і дозволяють транспортним засобам без проблем пересуватися складними дорогами та місцевістю;
  • Міцні боковини. За рахунок багатошарової конструкції та розташування ниток, діагональна гума може похвалитися міцною боковиною. Це дозволяє витримувати бічні навантаження і запобігає деформації під час руху по нерівній місцевості.

Недоліки:

  • Низька стійкість до перегріву через особливості конструкції, що викликає внутрішнє тертя. Каркас із текстильних шарів нагрівається швидше та погано відводить тепло, що призводить до пошкодження шини при тривалих та інтенсивних навантаженнях;
  • Велика власна маса знижує швидкість та паливну економічність. Діагональна гума відрізняється важкою конструкцією через використання додаткових шарів текстилю. Це збільшує вагу авто та призводить до погіршення динамічних характеристик та збільшення витрати палива;
  • Слабка керованість. Гнучка конструкція “діагоналок” може призвести до сильної деформації протектора під час поворотів.

Хоча діагональні шини мають досить серйозні мінуси, вони все ще широко використовуються в деяких сферах, таких як вантажоперевезення та сільськогосподарські машини завдяки міцності та можливості витримувати важкі навантаження.

Що таке радіальні шини

Радіальні шини – це різновид гуми, що отримала свою назву завдяки способу навивки корду. На противагу діагональним моделям, у цих колесах нитки корду навивають від одного борту до іншого в радіальному або меридіональному напрямку. Корди утворюють кут 90 градусів до колеса і не перекривають один одного, що робить шини легкими. Для підвищення міцності центральної зони виробники додають сталевий пояс брекера. Брекери в радіальних шинах, що зазвичай складаються з декількох шарів металокорду, беруть на себе ключову частину функцій каркасу. У свою чергу, металокорд, виконаний із сталевого латунного дроту, відомий своєю високою міцністю, стійкістю до термічного старіння та гарною теплопровідністю.

Радіальна гума випускається у різних варіантах, включаючи камерні та безкамерні моделі. Для самого каркаса застосовується корд із синтетичного волокна чи нейлону, а для брекера – металеві чи текстильні волокна. Таке поєднання підвищує міцність, захищає від зовнішніх пошкоджень та зменшує поширення тріщин.

Плюси та мінуси радіальних шин

Радіальна конструкція шини передбачає такі переваги:

  • Відмінне тепловідведення. Шини радіальної конфігурації забезпечують найкращий відвід тепла у порівнянні з діагональними колесами, що дозволяє запобігти перегріву та продовжити термін служби;
  • Підвищена міцність. Така гума характеризується стійкістю до механічного впливу та довговічністю;
  • Поліпшене зчеплення. Радіальні шини створюють значну площу контакту з дорожнім полотном, що призводить до покращення зчеплення, особливо на мокрій або слизькій дорозі;
  • Зменшення деформації протекторної доріжки. Жорстке кріплення дозволяє мінімізувати деформацію протектора.

Порівняно зі своїми діагональними аналогами, радіальні шини недоліків не мають. Найбільш поширеним типом автомобільної гуми на ринку сьогодні є радіальна безкамерна шина. Саме таку модифікацію запропонують вам у будь-якому шинному центрі. Варіанти можливі лише якщо ви купуєте гуму для вантажного авто чи спеціальної техніки.

Маркування діагональної та радіальної гуми

На боковині кожної радіальної автошини можна побачити латинську букву "R" (від слова "Radial"). Наприклад, "205/70 R16" розшифровується так:

  • 205 – ширина шини у міліметрах;
  • 70 – висота профілю у відсотках від ширини;
  • 16 – діаметр посадкового отвору у дюймах.

Важливо, що літеру "R" не можна плутати з радіусом колеса. Вона вказує виключно на те, що шина має радіальну конструкцію. Цікаво, що іноді в маркуванні розміру може бути відсутня коса риса ("/"), і в цьому випадку не вказується висота боковини (профілю). Це означає, що шина повнопрофільна, з висотою 80% від ширини.

Діагональні шини, у свою чергу, мають свої особливості у маркуванні. Типорозмір вказується без використання будь-яких літер і подається у вигляді дюймових чисел, наприклад: "7.50-15".

Висновок

Радіальні шини стали домінуючими на сучасному ринку автотоварів. Деякі автовласники можуть навіть не знати про існування діагональної гуми, і це цілком нормально і зрозуміло. Сучасні легкові авто спеціально розробляються під радіальну гуму на відміну від радянських транспортних засобів, у яких нерідко використовувалася діагональна модифікація.