Чим відрізняється зимова гума від літньої та всесезонної?

Автомобільні шини – це ретельно розроблені технічні вироби, оптимізовані для конкретних кліматичних і дорожніх умов. У цій статті ми поговоримо про те, чим відрізняються зимові шини від літніх, поетапно розглянувши всі основні відмінності, а також опишемо особливості всесезонної гуми.

Ключові відмінності літніх та зимових шин

Сезонні перепади температур, опади та інші примхи погоди – величезне випробування для шин, і саме цим обумовлені основні відмінності. Зимова гума розроблена спеціально для роботи при низьких температурах, снігопадах та ожеледиці, забезпечуючи безпечне зчеплення на слизьких дорогах. Літні автошини, навпаки, націлені на оптимальну продуктивність за теплої погоди на сухих або мокрих покриттях. Далі ми докладніше ознайомимося з кожним аспектом відмінностей.

Компаунд

Сучасні гумові суміші, що використовуються для створення автомобільного взуття, мають складну рецептуру та нерідко містять понад 80 компонентів. До їх складу можуть входити натуральні та синтетичні полімери, різні присадки, активатори, олії та навіть такі специфічні складові, як, наприклад, шкаралупа волоського горіха.

Створення універсального компаунду "на всі випадки життя", який зберігав би відмінні характеристики як на морозі, так і в спекотну погоду, наразі вважається нереальним. Саме тому окремо розробляються компаунди для зимових та літніх шин.

Гума для зими містить компоненти, спрямовані на збереження еластичності за мінусової температури. Літня автогума, навпаки, має складові, які допомагають знизити знос на гарячому асфальті.

Чим відрізняється літня гума від зимової:

  • Підвищена твердість;
  • Не плавиться, у теплу та спекотну погоду зберігає форму та тягово-зчіпні властивості;
  • При температурі нижче 0°С стає крихкою;
  • Дозволяє розвивати високі швидкості, проте швидше стирається.

Чим зимова гума відрізняється від літньої:

  • М'якша, ніж літня;
  • На морозі стає ще еластичнішою і забезпечує надійне зчеплення з дорожнім покриттям;
  • При плюсовій температурі, особливо при контакті з гарячим асфальтом, "пливе" та зношується;
  • Не рекомендується для їзди на високих швидкостях.

Виходячи з перерахованого вище, можна зробити короткий висновок: використання зимового комплекту влітку призведе до передчасного зносу, а спроба використовувати літні шини взимку призведе до їх затвердіння і втрати зчеплення.

Протектор

Малюнок протектора зимових шин спеціально розробляється для зчеплення на слизькому дорожньому зимовому полотні. Колеса для зими можуть бути як шиповані, так і нешиповані. Останні, також відомі як фрикційні, або липучки, забезпечуються зигзагоподібними прорізами (ламелями). Вони збільшують площу контакту з льодом або щільним снігом, покращуючи зчеплення. Крім того, зимові шини мають великі протекторні блоки, розташовані на значній відстані один від одного.

Літні шини, навпаки, відрізняються гладкішим малюнком протектора. Такі комплекти мають одну або кілька глибоких поздовжніх смуг та розвинену систему відведення води для збереження зчеплення під час дощу. На відміну від зимових, літні автошини мають меншу кількість ламелей і не оснащуються шипами. Їх дизайн переважно спрямований на стійкість при динамічному керуванні, комфорт, паливну економічність та довговічність.

Відмінність всесезонних шин від зимових та літніх

Всесезонна гума поєднує в собі позитивні сторони літньої та зимової, але вона не така ефективна, як спеціалізовані сезонні колеса. Оптимальний варіант її використання – міжсезоння. Навесні та восени комплекти цього типу демонструють впевнене зчеплення з дорогою, короткий гальмівний шлях та курсову стійкість.

Чим відрізняється зимова гума від всесезонної

  • Діапазон робочих температур. Зимова гума розрахована на експлуатацію в температурному діапазоні в середньому від -20 до +7 ° С, тоді як всесезонна - від 0 до +15°С;
  • Малюнок протектора всесезонних шин не такий виражений і масивний, як у зимових. Елементи протекторної доріжки розташовані рідше, що впливає на здатність шини зчіплюватись з дорогою, особливо в умовах ожеледиці або засніженої поверхні. Всесезонні комплекти мають низьку прохідність на глибокому снігу і не забезпечують такого ж рівня зчеплення на льоду, як зимові;
  • Шини для зими відомі своєю шумністю, тоді як всесезонки зазвичай тихіші.

Чим відрізняється літня гума від всесезонної

  • Склад гумової суміші всесезонних шин м'якший, ніж у літніх, але менш м'який, ніж у зимових;
  • Така гума не розрахована працювати при температурі вище +20°С. На гарячому асфальті вона почне "текти". Прискориться зношування та погіршаться ходові якості;
  • На відміну від літніх, всесезонні колеса не підходять для спортивних автомобілів та динамічного водіння.

Чому не можна їздити на зимовій гумі влітку

Статистика показує, що їзда на літніх шинах узимку значно підвищує ризик ДТП. За даними європейської дорожньої поліції, ймовірність попадання автомобіля в аварію при використанні літніх шин взимку становить 50%. Це пов'язано насамперед з тим, що гальмівний шлях на гумі для літа в зимових умовах збільшується майже вдвічі. Навіть якщо ваш автомобіль оснащений такими сучасними системами, як ABS або ESP, вони не зможуть компенсувати недостатнє зчеплення літніх шин на зледенілій дорозі.