Ваші заводські колісні диски зносилися чи застаріли? Ви заплуталися у різних маркуваннях під час підбору нових? Вибір справді може здатися непростим завданням. У цьому немає нічого дивного: 4*108, J5, ET35, Dia 58.6 – що це означає? Давайте спробуємо розібратися у специфікаціях і в тому, як правильно підібрати диски на авто.
Як підібрати диски на авто за параметрами
При підборі дисків на авто в першу чергу необхідно розібратися в їх основних технічних характеристиках, а саме:
- Посадковий діаметр диска (R). Найбільш поширені розміри – від 13 до 16 дюймів, але є тенденція, коли водії використовують диски більшого діаметру для низькопрофільних шин. Якщо ви не знаєте, як підібрати диски під гуму, то ось відповідь – їхній посадковий діаметр повинен збігатися з аналогічним параметром шин. Підбирати диски більше рекомендованих виробником авто не варто, це негативно позначиться на підвісці;
- Кріпильні отвори (PCD). Під цим значенням розуміють число отворів та діаметр відповідних кіл. Приклад – 4*98. Кількість зазвичай становить від 4 до 6, але може збільшуватися зі збільшенням маси авто;
- Виліт диска (ET). Під цим значенням розуміють відстань від центральної осі обода колеса до місця зіткнення зі ступицею. Простіше кажучи, це те, наскільки колесо виступає всередину або назовні автомобіля. Виліт буває позитивним, нульовим чи негативним. З практичної точки зору більший виліт означає, що колесо глибше посаджено в колісній арці, а менший – що воно виступає назовні;
- Діаметр центрального отвору (Dia). Якщо цей параметр менший за ступицю колеса, диск не підходить. З іншого боку, якщо отвір значно більший, то для центрування необхідні центрувальні кільця;
- Ширина колісного диска (J). Вказується у дюймах. Наприклад, 7,5J – це диск у сім з половиною дюймів. На думку експертів і водіїв, ширина повинна бути на 25-30% менше профілю шини. Якщо модель або дуже вузька, або занадто широка, це може негативно позначитися на ходових якостях;
- Форма болтів та гайок. Визначає тип кріплення, який можна використовувати. Штамповані диски зазвичай мають отвори, для яких потрібне коротке кріплення. Литі диски мають отвори із вираженою формою конуса. Існують також болти з конструкцією "плаваючий конус", що дозволяють компенсувати незначні відхилення PCD.
Як підібрати диски під шини по вильоту та іншим параметрам
Для визначення сумісності по ширині можна скористатися таблицею відповідності, яку ми навели нижче.
Ширина диску в дюймах |
Ширина шини в мм |
||
Мінімальна |
Оптимальна |
Максимальна |
|
5,0 |
155 |
165-175 |
185 |
5,5 |
165 |
175-185 |
195 |
6,0 |
175 |
185-195 |
205 |
6,5 |
185 |
195-205 |
215 |
7,0 |
195 |
205-215 |
225 |
7,5 |
205 |
215-225 |
235 |
8,0 |
215 |
225-235 |
245 |
8,5 |
225 |
235-245 |
255 |
9,0 |
235 |
245-255 |
265 |
9,5 |
245 |
255-265 |
275 |
10,0 |
255 |
265-275 |
285 |
10,5 |
265 |
275-285 |
295 |
11 |
275 |
285-295 |
305 |
У середньому ширина диска повинна бути на 20% меншою за шину з допуском 0,5 дюйма. Наприклад, для шини в 205 мм, неважко обчислити відповідну ширину:
20% від 205 = 41
205 – 41 = 164 мм
У дюймах це – 6,56. З урахуванням допуску 0,5 дюймів, отримуємо, що 7-дюймові диски цілком підійдуть.
Як підібрати диски по вильоту? Розмір вильоту безпосередньо впливає на колію автомобіля. Не рекомендується монтувати диски з малим вильотом, оскільки це створює надмірне навантаження на ступицю.
Якщо говорити про отвори кріплення, то необхідно відзначити, що незважаючи на те, що деякі модифікації можуть на перший погляд здатися взаємозамінними, наприклад, 4*98 і 4*100, це не правильно. Невелика різниця в 2 мм у діаметрі може істотно вплинути на установку. Тільки один із чотирьох кріпильних елементів буде затягнутий правильно, а інші будуть зміщені від центру, що призведе до биття колеса. Використання кріплення з "плаваючим конусом" дозволяє частково вирішити цю проблему, але в цілому краще підбирати диски строго з рекомендованими параметрами для вашого авто.
Як підібрати диски на машину за типом?
Технологія виготовлення – важливий фактор, від якого залежить маса, корозійна стійкість та механічні властивості дисків.
Штамповані диски – найдешевший, наймасивніший і найпоширеніший тип. Перевагою штампованих дисків є те, що у разі пошкодження вони легко відновлюються фахівцями СТО, проте схильні до корозії, а емаль легко сколюється.
Легкосплавні диски виготовляються із сплавів магнію або алюмінію. Тут існує дві технології виробництва: лиття та кування. Однією з основних переваг легкосплавних дисків є їхня легкість. Вони сприяють меншому зносу підвіски, плавному ходу та усуненню вібрацій коліс.
Литі диски відрізняються великою різноманітністю дизайну та ідеальною геометрією. На жаль, вони не підлягають ремонту. Ковані вироби, навпаки, дуже міцні і здатні витримувати значний ударний вплив, до того ж, їх можна відремонтувати. У числі недоліків кованих дисків необхідно відзначити, що вони мають меншу кількість варіантів виконання, порівняно з литими моделями.
Як підібрати литі диски
Щоб правильно підібрати диски, важливо брати до уваги умови, в яких вони експлуатуватимуться. Якщо ви збираєтеся їздити бездоріжжям, кам'янистими грунтами або лісовими масивами, то рекомендується купувати більш міцні вироби, призначені конкретно для таких умов, а не для міського шосе.
Перед покупкою литого диска поцікавтеся, з якого сплаву він виготовлений – алюмінієвого чи магнієвого, а потім підберіть варіант, враховуючи такі особливості:
- Алюмінієві моделі більш стійкі до корозії, оскільки вкриті тонкою оксидною плівкою. Це покриття забезпечує високу міцність, захищаючи поверхню від зовнішніх впливів піску, гравію та дрібних камінців. Крім того, оксидна плівка запобігає пошкодженню металу агресивними хімічними сполуками, такими як протиожеледні реагенти або солі важких металів;
- Магнієві компоненти відомі малою масою. Вони підходять для швидкісної їзди, покращують аеродинамічні властивості, знижують навантаження на амортизатори, що призводить до більш плавного руху. Ефективне поглинання ударів та вібрацій дозволяє покращити загальний стан автомобіля, включаючи двигун, підвіску та трансмісію. Крім того, магнієві диски мають високу жорсткість, що сприяє збереженню форми шини і зменшенню її зносу. Саме тому дискам з магнієвого сплаву віддають перевагу власники спортивних автомобілів. Магнієві диски також мають оксидний шар, але він тендітніший і менш ефективний у порівнянні з алюмінієм.
Дизайн диска також є важливим фактором, на який слід звернути увагу. Занадто громіздке виконання може виявитися складним в обслуговуванні, хоч і покращує екстер'єр авто.
Можливі помилки при підборі дисків
При монтажі нових дисків найчастіше виникають дві проблеми:
- Диск не підходить до ступиці. Наприклад, ви могли придбати комплект, відповідний за розміром для машини іншої марки та моделі;
- Не враховано довжину болтів. Використання коротких болтів, які захоплюють лише кілька витків різьблення, може призвести до їх зриву під час руху, що спричинить втрату керування. З іншого боку, якщо придбані болти кріплення, які занадто довгі для диска, то при обертанні вони можуть зачіпати нерухомі частини авто. Самостійно визначити потрібну довжину болтів буває непросто, тому рекомендується звернутися за порадою чи допомогою до професіонала.
В якості альтернативи можна придбати оригінальні диски, рекомендовані виробником для конкретного автомобіля. Оригінали, як правило, постачаються з комплектом кріпильних болтів. Єдиним недоліком оригінальних дисків є їхня висока ціна.
Висновок
Насамкінець слід зазначити, що якщо ви хочете уникнути помилок при підборі колісних дисків, краще відразу звернутися за порадою до кваліфікованих фахівців у шиномонтажну майстерню. Вони мають достатні знання та досвід, щоб допомогти вам підібрати диски, які не тільки покращать зовнішній вигляд вашого автомобіля, але й підвищать його експлуатаційні характеристики.