Тиск у шинах взимку

Зима нерідко ставить перед водіями досить складні завдання, тому важливо правильно підготувати автомобіль до цього сезону. У зимовий час необхідно регулярно перевіряти та регулювати тиск у шинах. Навіть 200 км їзди на спущеній шині можуть призвести до згубних наслідків: стирання малюнка протектора та негативний вплив на керованість. Отже, давайте розберемося в особливостях тиску для зимових шин, з'ясуємо, які фактори впливають на нього і що важливо враховувати для безпечної та ефективної експлуатації авто в холодну пору року.

На скільки падає тиск у шинах взимку?

У період зими температура повітря всередині накачаних шин значно знижується, що спричиняє падіння тиску. При негативних температурах він зменшується загалом на 0,1-0,3 атм, а іноді – до 0,5 атм. Цей фактор може негативно позначитися на роботі покришок. Зниження зчеплення, погіршення точності управління та гальмівних властивостей, прискорене зношування – все це можливі наслідки недостатнього тиску в шинах у зимовий період. У свою чергу, перевірка та регулювання цього показника дозволить вільно орієнтуватися в умовах зимового водіння, продовжити термін служби гуми, покращити керованість та загальну безпеку.

При проектуванні шини інженери ретельно розраховують розміри та геометричну форму елементів протектора, зчіпних кромок, ламелей та дренажних каналів, щоб вони відповідали певній плямі контакту. Така форма контактної плями може бути досягнута виключно за оптимального тиску в шині з урахуванням власної маси авто.

Яким має бути тиск у зимовій гумі

Існують три випадки, коли тиск у шинах вважається неправильним:

  • слабо накачані;
  • перекачані;
  • тиск у колесах нерівномірний.

Легенда про те, що трохи недокачані шини взимку щільніше контактують із дорогою, є хибною. Не рекомендується також перекачувати шиповану гуму для поліпшення зчеплення на льоду.

У посібнику з експлуатації вашого автомобіля вказані допустимі розміри шин і відповідні значення рекомендованого тиску. Різні покришки мають різну вантажопідйомність, яка також впливає цей показник. Правильними значеннями тиску в зимових шинах є ті, які вказані виробником для задніх і передніх коліс з урахуванням індексу навантаження на кожне з них.

Недокачані шини взимку

Недостатній зимовий тиск у шинах може спричинити кілька серйозних негативних наслідків:

  • Зниження безпеки. Низький тиск у зимових шинах особливо небезпечний при виконанні маневрів. Він негативно позначається на керованості, знижуючи стійкість та збільшуючи ймовірність розгойдування. Якщо шини не накачані належним чином, інерційний момент може призвести до ковзання коліс при вході в поворот;
  • Збільшення гальмівного шляху. Якщо автошини недостатньо накачані, транспортний засіб потребує більше часу для повної зупинки, що вкрай небезпечно в екстрених ситуаціях, коли потрібне миттєве гальмування;
  • Ризик пошкодження покришок. Низький тиск нерідко призводить до пошкодження самих шин, появи вм'ятин, тріщин або навіть до зісковзування з обода;
  • Зниження ефективності використання палива. Недостатній тиск у зимовій гумі викликає підвищений опір коченню, змушуючи авто працювати інтенсивніше та витрачати більше пального;
  • Ризик аквапланування та слешпленінгу. При цих небезпечних ефектах між шиною та поверхнею дороги утворюється шар води або снігової шуги, що призводить до втрати керування;
  • Нерівномірне зношування. Якщо автошини недостатньо накачані, вони зношуються нерівномірно, що викликає необхідність передчасної заміни та додаткові фінансові витрати;
  • Шкідливий вплив на довкілля. Підвищена витрата пального, спричинена низьким тиском у шинах, призводить до збільшення викидів вуглекислого газу в атмосферу.

Трохи знизити тиск у шинах взимку рекомендується тільки для подолання глибоких снігових заметів, але не для руху по твердому засніженому або зледенілому покриттю.

Перекачані шини взимку

Деякі водії вважають за краще перекачувати автомобільне взуття, щоб заощадити взимку час на частих перевірках тиску в шинах. Наприклад, замість рекомендованих 2,3 атм вони підвищують показники до 2,8 атм і пояснюють це рішення тим, що якщо в холодну погоду тиск у шинах знижується, то краще мати злегка перекачані колеса.

Цей підхід не тільки є некоректним, а й створює потенційні ризики.

При перекачуванні шин їх площа контакту з дорожнім полотном зменшується, що призводить до втрати зчеплення на слизькому покритті. Крім того, значно збільшується довжина гальмівного шляху, що нерідко призводить до ДТП та навіть незворотних наслідків.

Врахуйте також, що збільшений тиск зимової гуми призводить до різкого прискорення зношування її центральної частини. Зимові комплекти і так схильні до зношування сильніше, ніж літні, а при проблемах з тиском швидкість зносу нерідко збільшується на 30%. Тобто, на такій автогумі ви можете повністю не "прокатати" навіть один сезон.

Існує спеціальний лайфхак – накачувати шини сильніше перед далекою дорогою. Він справді має під собою певну основу, особливо для старих авто з поганою керованістю в динаміці. Жорсткі, сильно накачані покришки здатні покращити курсову стійкість та знизити втому водія у тривалих поїздках, оскільки в цьому випадку потрібно менше зусиль для керування. Однак, ця порада не настільки актуальна для сучасних автомобілів, включаючи навіть бюджетні моделі, оскільки вони, як правило, мають достатню керованість в будь-яких умовах.

Перекачані шиповані шини

Нерідко можна почути таку думку: підвищений тиск у шинах допомагає шипам сильніше врізатись у лід. Цей міф також варто розвіяти, адже він не відповідає дійсності. Шипи мають зчіпні кромки, які працюють з різним ступенем ефективності залежно від міцності та товщини крижаного шару. У перекачаної шини на твердому льоду зменшується пляма контакту, а значить, у будь-який момент часу буде працювати менше шипів. Хоча навантаження на кожен шип в цьому випадку зростає, це не означає, що вони будуть сильніше і щільніше чіплятися. Більш того, крижаний покрив починає кришитися під шипами, а щільність контакту з ним лише знижується.

Правила перевірки тиску

Тиск важливо визначати, коли шини холодні, тобто якщо вони не знаходилися в роботі хоча б півтори години. Це пов'язано з тим, що при нагріванні повітря розширюється, і тиск у шинах збільшуватиметься пропорційно до ступеня їх прогріву. У рекомендованих виробником показниках вже враховується ця обставина, проте щодобові коливання температури все ж таки слід брати до уваги. Отже, якщо автомобіль експлуатується в денний час, показники тиску в шинах слід вимірювати, коли вони холодні і після того, як автомобіль досить довго знаходився на відкритому просторі без руху. Це дозволить отримати точніші дані. Якщо машина стоїть на стоянці, що обігрівається, а температура на вулиці значно нижча, то тиск у шинах краще залишити на 0,2-0,3 атм вище рекомендованого. Це компенсує зниження, яке має місце через різницю температур.

Для отримання точних показань тиску в шинах взимку, необхідно дотримуватися кількох простих правил. Нижче наведено 5 рекомендацій, що дозволяють отримати найбільш точні виміри:

  1. Вимірювання проводимо на холодних автошинах, оптимально – вранці перед виїздом, після того, як машина всю ніч простояла на стоянці або в гаражі;
  2. Виберіть рівний майданчик. Уникайте вимірів на похилій або нерівній поверхні;
  3. Повторіть вимір. Для точного результату рекомендується кілька разів виміряти тиск в одній шині. Це дозволяє усунути можливі помилки, похибки та невідповідності при початковому вимірі;
  4. Накачати і перевірити ще раз. Якщо тиск у шині нижче за рекомендований рівень, необхідно накачати її до потрібного тиску, а потім знову перевірити показання;
  5. Якщо тиск перевищує рекомендований, потрібно спустити повітря до потрібного значення, а потім перевірити знову.

Взимку рекомендується перевіряти тиск у шинах авто щонайменше один раз на тиждень. Кажучи коротко – краще частіше, аніж рідше.

Висновок

На закінчення відзначимо, що правильний тиск у шинах має вирішальне значення для безпечного та ефективного водіння у зимовий період. Не нехтуйте регулярною перевіркою та регулюванням тиску взимку, щоб забезпечити оптимальну продуктивність і продовжити термін служби шин. Не піддавайтеся міфам про недокачування або перекачування – завжди дотримуйтесь рекомендацій виробника для конкретного авто, розміру шин та їхньої вантажопідйомності. Дотримуючись цих правил, ви зможете впевнено пересуватися зимовими дорогами, зберігаючи керованість та загальну безпеку.