Тиск у шинах

Регулярний контроль тиску у шинах автомобіля – найважливіша умова безпеки на дорозі. Це особливо важливо для сучасної безкамерної гуми, яка чутлива до вибоїн, бордюрів та нерівностей. У цій статті ми розповімо, чому необхідно дотримуватись рекомендованих значень та надамо корисну інформацію про те, як вимірювати та підтримувати правильний тиск у шинах вашого авто.

Одиниці виміру

Найбільш часто використовуваною одиницею є атмосфера (атм). Тиск також може вимірюватися в барах (бар) та кілопаскалях (кПа). 1 бар приблизно дорівнює 0,986923 атм, або майже одній атмосфері. 1 атм еквівалентний 101,325 кПа.

У США та інших англомовних країнах зазвичай використовується одиниця виміру "psi" (фунт на квадратний дюйм). Коефіцієнт перерахунку між psi та атм наступний:

  • 1 psi = 0,068 атм
  • 1 атм = 14,706 psi

Наприклад, якщо виробник авто рекомендує значення 29 psi, то для перерахунку в атмосфері потрібно розділити це значення на 14,7.

Рекомендований тиск у шинах автомобіля

Для забезпечення оптимальних експлуатаційних характеристик та безпеки найкраще дотримуватися рекомендацій щодо тиску в шинах, наданих виробником автомобіля. Для кожного транспортного засобу є певний діапазон значень, відхилення яких призводить до негативних наслідків.

Оптимальний тиск у шинах для відповідного типорозміру з урахуванням навантаження вказується в посібнику з експлуатації авто, на дверях з боку водія або на лючці бензобака. У нових моделях також може бути значок тиску в шинах у формі QR-коду. Деякі машини мають різний тиск, що рекомендується, для задньої і передньої гуми. Для переважної більшості легкових автомобілів рекомендовані показання манометра знаходяться в межах 2-2,5 атм.

Шинні концерни також вказують рекомендації для кожної моделі гуми. Однак, ця цифра є максимальними значеннями, які здатна витримати покришка, не луснувши, тому не слід доводити накачування до такого рівня. Головна рекомендація, від якої ви повинні відштовхуватись – тиск у шинах, вказаний виробником вашого авто.

Чому контроль тиску у шинах важливий?

Існує три випадки, коли показання манометра не вважаються оптимальними: недокачані, перекачані шини або нерівномірний тиск у колесах однієї осі.

Перекачані шини

Тиск понад рекомендованої норми призводить до таких негативних наслідків:

  • Підвищене навантаження на підвіску та знос протекторної доріжки у центральній частині. При надто високому тиску в колесах більша частина ваги припадає на центр протектора, що призводить до швидкого зношування та необхідності частої заміни;
  • Зниження амортизаційної функції. Перекачана гума втрачає здатність поглинати удари та вібрації. Це призводить до "стрибучості" та жорсткості авто, що створює дискомфорт як для водія, так і для пасажирів. Зниження демпфуючої здатності також впливає на загальну керованість та стійкість;
  • Підвищена ймовірність ушкодження. При перекачуванні гума більш схильна до критичної деформації при наїзді на перешкоди або вибоїни. Підвищений тиск у колесі призводить до навантаження, що підвищує ймовірність проколу або розриву;
  • Втрата керованості та зчеплення. Надлишковий тиск у шинах зменшує площу контакту з дорожнім покриттям, що призводить до зниження основних ходових властивостей. Це стає ще критичнішим у зимових умовах, коли зчеплення з дорогою і так знижено. Підвищується ймовірність ДТП, погіршується маневреність та збільшується гальмівний шлях.

Коли можна перекачати шини

Допустимо трохи підвищувати тиск у шинах перед тривалою поїздкою по шосе або при великому завантаженні автомобіля. Це особливо важливо для задньої осі, щоб полегшити транспортування вантажу. Крім того, водії з низькопрофільними колесами можуть трохи збільшити накачування перед поїздкою нерівними дорогами, щоб захистити диски.

Недокачані шини

Знижений тиск у шинах легкового автомобіля ще небезпечніший за підвищений. Наслідки тут можуть бути такими:

  • Сильна деформація шини, що призводить до її руйнування під час їзди та виникнення небезпечної ситуації для водія та пасажирів;
  • При недостатньому накачуванні температура повітря всередині покришки підвищується. Це може призвести до розшаровування її основи, що призведе до вибуху, що є вкрай небезпечним, особливо на високих швидкостях;
  • Підвищене зношування плечових зон протектора. Нерівномірність стирання призводить до зниження тяги та зчеплення з дорогою, що підвищує ризики, особливо на мокрій або слизькій поверхні;
  • Відрив з ободу при проходженні поворотів. Якщо шина недостатньо накачана, вона може відірватися від обода, що призведе до раптової втрати керування і спричинить серйозну аварію;
  • Підвищений ризик аквапланування. Цей ефект виникає, коли між автошиною та дорожньою поверхнею утворюється слизький шар, оскільки знижується здатність протектора розсіювати воду. В результаті контакт з дорогою губиться;
  • Збільшення кількості палива, що витрачається. Двигуну доводиться докладати більше зусиль для приведення транспортного засобу в рух. Це призводить до збільшення витрат палива та зростання фінансових витрат водія.

Коли допускається низький тиск у шинах

Невелике зниження накачування здатне покращити зчеплення з дорогою на нерівній поверхні, такий як пісок, болотиста місцевість або волога трава. При цьому автомобільна гума стає м'якшою і поводиться як гусениця, що підвищує прохідність. Щоб знизити тиск у шинах, можна випустити повітря приблизно на 1,0-1,5 атм (з урахуванням марки авто, типорозміру та дорожніх умов). При цьому важливо рухатися з невеликою швидкістю – не більше 15-20 км/год, щоб не пошкодити диски та гуму. Після успішного подолання складної ділянки дороги рекомендується знову збільшити тиск у шинах до рівня, рекомендованого виробником.

Якщо у вас встановлений зношений зимовий комплект, то розраховувати на нормальну роботу протектора не варто. Мала глибина протекторної доріжки не в змозі ефективно виштовхувати сніг. У цьому випадку необхідно знизити тиск у колесі, щоб збільшити пляму контакту та покращити зчеплення.

Нерівномірний тиск у шинах

Один із найнесприятливіших випадків – коли відрізняються показання тиску у шинах на одній осі. Різні спозначки можуть мати серйозні наслідки безпеки. Це може призвести до непередбачуваної та нестійкої поведінки автомобіля, особливо при маневруванні, ускладнити управління та підвищити ризик виникнення ДТП. Крім того, різні форми плям контакту призводять до занесення при різкому гальмуванні. Крім перерахованих вище проблем, наявність різниці у показаннях манометра нерідко призводить до кренів кузова.

Таблиця правильного тиску в шинах

Якщо не вдалося знайти рекомендований тиск у шинах для конкретного типорозміру або авто, в якості альтернативи можна скористатися таблицею.

Модель авто

Типорозмір

Передні

(Атм/psi)

Задні

(Атм/psi)

AUDI A3

195/65 R15

1,8/26

1,8/26

BMW 5 SERIES

205/65 R15

2,0/29

2,2/31

BMW X5

235/65 R17

2,2/31

2,2/31

CITROEN C4

195/65 R15

2,5/35

2,5/35

CHEVROLET AVEO

195/65 R15

2,5/35

2,5/35

DAEWOO MATIZ

175/60 R13

2,3/33

2,3/33

FORD FIESTA

195/50 R15

2,0/29

2,0/28

FORD MONDEO

205/55 R16

2,5/35

2,2/32

HONDA CRV

215/65 R16

2,1/30

2,0/29

MAZDA PREMACY

195/60 R15

2,5/36

2,4/34

MERCEDES-BENZ E-CLASS (W210)

235/45 R17

2,2/31

2,6/37

MERCEDES-BENZ A-CLASS (W169) / B-CLASS (W245)

195/55 R16

2,0/29

2,0/29

MITSUBISHI LANCER

195/50 R16

2,3/33

2,1/30

MITSUBISHI PAJERO

265/60 R18

2,2/32

2,5/35

NISSAN QASHQAI (5-местный)

215/65 R16

2,3/33

2,1/30

PORSCHE CAYENNE

235/60 R18

2,7/38

3,0/43

275/45 R19

2,7/38

3,0/42

265/50 R19

2,7/38

3,0/42

RENAULT MEGANE

175/65 R14

2,1/30

2,0/29

LAND ROVER DISCOVERY

235/70 R16

1,9/27

2,7/38

SKODA RAPID TDI

185/60 R15

2,2/30

2,4/34

SUZUKI GRAND VITARA XL-7

215/65 R16

1,8/26

2,1/30

TOYOTA LAND CRUISER AMAZON

235/85 R16

2,6/37

2,4/34

VOLKSWAGEN GOLF

225/45 R17

2,5/35

2,2/32

VOLKSWAGEN TRANSPORTER

235/55 R17

3,1/44

2,7/38

ВАЗ 2105

175/70 R13

1,7/24

2,0/29

ВАЗ 2107

190/55 R15

2,2/32

2,5/35

Як бачите, значення розділені на дві групи, перша з яких вказує на тиск, що рекомендується, для коліс на передній осі, а друга – для гуми на задній.

Таблиця тиску в шинах вантажних автомобілів

Існує три типи тиску в шинах вантажної техніки, які слід застосовувати як зразок для самостійного вимірювання:

  1. Рекомендований. Значення розраховане виробником з урахуванням максимальної ваги на вісь. Коли завантаження вантажівки менше максимально допустимого, слід підкачувати колеса трохи нижче цього значення;
  2. Оптимальний. Залежить від маси вантажу, що перевозиться;
  3. Максимальний. Накачувати колеса до цих позначок не рекомендується, а тим більше не слід перевищувати їх, оскільки це знижує еластичність гуми та створює ризик виникнення аварійних ситуацій.

Далі наведено таблицю рекомендованого тиску в шинах вантажного транспорту.

Для передньої осі:

Розмір

Тиск у бар (атм) при різних навантаженнях на вісь

Максимальне навантаження на вісь, кг

4,5

5,0

5,5

6,0

6,5

7,0

10.00R20(PR16)

5,5

6,3

7,0

7,8

6000

12.00R20(PR16)

5,4

6,0

6,7

7,2

8,0

8,5

7500 при 8,5 бар

13R22.5(PR18)

6,2

6,7

7,5

8,0

7500

275/80R22.5

5,7

6,5

7,2

8,0

8,8

6500 при 8,75 бар

295/60R22.5

6,8

7,5

8,2

9,0

6500

Для задньої осі:

Розмір

Тиск у бар (атм) при різних навантаженнях на вісь

Максимальне навантаження на вісь, кг

8,0

9,0

10,0

11,0

12,0

13,0

10.00R20(PR16)

5,5

6,3

7,1

10900 при 7,8 бар

11.00R20(PR16)

5,8

6,5

7,25

8,0

12000 при 8,0 бар

12.00R20(PR16)

5,5

6,25

7

7,8

8,5

13000

11R22.5(PR16)

5,25

6,0

6,8

7,5

11600 при 8,0 бар

13R22.5(PR18)

6,2

6,5

7,5

7,8

13400 при 8,0 бар

295/60R22.5

6,5

7,3

8,2

9,0

12000 при 9,0 бар

315/80R22.5

5,2

5,75

6,4

7,1

7,75

13400 при 8,0 бар

Коли перевіряти тиск у шинах

Регулярна перевірка тиску в шинах – найважливіша умова безпеки. Згідно з технічними нормами його слід вимірювати один раз на місяць, але взимку, коли температура повітря помітно падає, краще перевіряти його частіше, аж до 1-2 разів на тиждень. Важливо, що повітря – це газоподібна речовина, і на його поведінку впливає зміна температури. При нагріванні повітря розширюється, а при охолодженні стискається. Тому не рекомендується перевіряти тиск у шинах негайно після зупинки машини, гумі необхідно охолонути. Аналогічно, в холодну погоду тиск може здатися зниженим через низьку температуру, але після руху, коли повітря в шинах прогріється, воно повернеться до норми.

Як вимірюють тиск у шинах

  1. Класичний метод – використання манометра. Існують різні типи манометрів, наприклад, електронні (цифрові), механічні, стрілочні, рейкові;
  2. На деяких колесах встановлюються електронні датчики тиску, які зв'язуються з бортовим комп'ютером та виводять показання на панель приладів;
  3. На вентилі можуть встановлюватись ковпачки-індикатори. Зелений колір вказує на нормальний тиск у шинах, жовтий – на невелике зниження, червоний – на значне падіння;
  4. Деякі автомобілі можуть бути оснащені системою контролю тиску в шинах ABS (антиблокувальна система гальм). Ця система за допомогою програмних розширень контролює показники, залежно від швидкості обертання коліс. Якщо значення відхиляються від заданих норм, система виводить попередження на панель приладів.

Вимірювання манометром

  • Для забезпечення точності вимірювань манометром рекомендується перевіряти тиск у охолодженій гумі. Зачекайте 3-5 годин після повної зупинки, щоб дати охолонути колесам;
  • Знайдіть рівний майданчик. Припаркуйте автомобіль на рівній поверхні, без купин та каміння. Це забезпечить точність вимірів;
  • Зніміть ковпачок ніпеля. Відкрутіть ковпачок на штуцері для накачування та надійно закріпіть манометр;
  • З силою натисніть на манометр. Притисніть пристрій до штуцера протягом 1-2 секунд. Докладіть зусиль, щоб отримати точні свідчення;
  • Повторіть процес. Для забезпечення точності повторіть вимірювання 2-3 рази. Це допоможе визначити точніше значення без похибок;
  • Накачайте або здуйте гуму при необхідності;
  • На завершення закрутіть ковпачок назад на гніздо.

Висновок

На завершення слід зазначити, що регулярний контроль тиску в шинах автомобіля є обов'язковою умовою безпеки на дорозі. Дотримуючись рекомендованих значень, можна забезпечити оптимальний стан автомобільного взуття та звести до мінімуму можливі ризики. Дбайте про свої шини, і вони подбають про Вас у подальших поїздках!